مقالات

تبعات ناخواسته ي امر و نهي

چکیده

تبعات ناخواسته ي امر و نهي

1388/11/23
7143 بازدید
تبعات ناخواسته ي امر و نهي

تبعات ناخواسته ي امر و نهي

پيش درآمد
هميشه لب خنـد بر لب داشته باشيد ، ايـن راه نجـات است از بلايـايي که بدون دخالت اراده تان ممکن است بر شما نازل شود.
خنده بر لب ، نرمش در زبان ، هماهنگي در حرکات ، آرامش اعصاب _ که من امروز و از شب پيش از آن بي بهره ام _ چه قدر خوب است . امروز ?? اسفند ???? و شب چهارشنبه سوري است ، گاه گاه عناوين حوادثي به چشم ام مي خورد که مثلاً دو سه دختر با ماشيني در بزرگ راه دارنـد مي روند ، دو سه پسر بـا ماشيـن ديـگري ويـراژ مي دهند و لايـي مي کشند و مزاحم آن ها مي شوند و آخر سر ماشين دخترها منحرف مي شود و باقي قضايا . حالا به همه¬ ي جوان هايي که دور و بـرم هستند ، از جمله جوان هاي خودم مي گويم که فراموش نکنيد راز نجات بخشِ نهفته در لب خند و آرامش را !
شما بايد کاملاً مسوؤل و متوجه¬ ي رفتار خود باشيد ، چون نسبت به وضعيت رواني _ عصبي طرف مقابل هيچ گونه آگاهي نداريد . شايد او عصبي است ، شايد او ديوانه است ، شايد « اِکس و شيشه » مصرف کرده باشد ، چه مي دانيد ؟ پس بکوشيد که از کنار قضايا به آهستگي رد شويد و رُخ به رُخ نشويد ، دهن به دهن نشويد ، تن به تن نشويد . چرا که يکي از دست ها ممکن است مجهز به زنجير باشد ، مجهز به چاقو باشد.
-    بخشي از کتاب فن دفاع، جلد 5، نشر اشکان، به همين قلم-
گزارش يکم-
        « - 25 تيرماه سال 90 حجت الاسلام علي خليلي در جريان نهي از منکر پسر جواني به نام احسان با ضربه ي چاقوي وي مجروح شد. وي بلافاصله به بيمارستان منتقل شد که در ابتدا چند بيمارستان از پذيرش او خودداري کردند.
    متهم قصد سوار کردن دختر جواني را به زور داشته که علي خليلي با مشاهده ي اين صحنه براي تذکر به سمت پسر جوان مي رود، امّا با ضربه ي چاقو از ناحيه ي گردن مجروح مي شود. جان باز ناهي از منکر ساعت 19 يک شنبه سوم فروردين امسال بر اثر بيماري طولاني، پس ار جراحات وارده دعوت حق را لبيک گفته و به فيض شهادت نايل شد. »
-روزنامه ي اعتماد 1/7/1393 –
گزارش دوم-
        قرار بود چهارهزار موتورسوار در خيابان هاي تهران به گشت زني و ارشاد و امر به معروف و نهي از منکر بپردازند که به اين ترتيب ختم به خير شد:
        « گشت هاي سيّار انصار حزب اله به خيابان هاي شهر نمي آيند. روز گذشته معاون اجتماعي نيروي انتظامي با بيان اين که انصار حزب اله به فعاليت گشت هاي خود در سطح شهر جهت امر به معروف و نهي از منکر تجديدنظر کرده است... گفت ... دبير کل انصار حزب اله در ديدار با رييس پليس امنيت اخلاقي ناجا درخواست دريافت مجوز فعالت امر به معروف و نهي از منکر کرده بود که پس از مدتي بحث و تبادل نظر مقرر شد، انصار حزب اله روي طرح خود تجديد نظر کرده و از قالب ها و ظرفيت هاي رسمي و موجود نظام استفاده کنند. »
نتيجه گيري:
        حريم شخصي فقط خانه نيست، اتومبيل هم هست. چادري که چند جوان يا يک و چند خانواده به هنگام پيک نيک صبح در صحرا زده اند و شب آن را جمع کرده و مي روند نيز حريم شخصي است.
تن انسان، لباس پوشيده بر تن انسان نيز حريم شخصي اوست.
فضاي محاط بر انسان، آن گونه که به کسي تنه نزند و کسي به او تنه نزند نيز حريم شخصي اوست.
گوش و زبان و چشم انسان نيز اجزاي حريم شخصي او هستند و هيچ کس حق ندارد بدون جلب رضايت ديگري، به او نزديک شده و کلامي به او بگويد. همين طور که احسان حق نداشته حريم شخصي دختر جوان را شکسته، به او نزديک شده و بخواهد به زور سوار موتورسيکلت اش کند، علي هم حق نداشته حريم شخصي احسان را شکسته و حرکتي عصبي و حساب ناشده انجام بدهد که نهايتن بازتاب آن منجر به مرگ او شود.
        اين گونه اقدامات مرتبط است با قانون و مجريان مجاز کارآزموده ي برخوردار از دانش و تجربه ي روانشناسانه ي قضايي و اجرايي و گرنه تبعات آن همان مي شود که براي احسان و علي پيش آمد. يکي با تحمل 3 سال بيماري ناشي از ضربه ي چاقو  از پا در مي آيد و آن ديگري در معرض مرگ ناشي از قصاص واقع مي شود.
        به اين ترتيب اقدام نيروي انتظامي در اقناع انصار حزب اله به عدم گشت زني در سطح شهر تهران به نفع جامعه است.

احمد فتحي
06/07/1393

احمد فتحي